I lang tid har det været sådan, at når kunderne skulle handle på nettet, så var de meget prisbevidst og har i større stil brugt prissammenligninger til, at finde den bedste pris på den vare de søgte. Det har igennem snart et årti skaffet sider som Pricerunner store mængder trafik, og flyttet salget af varen fra de fysiske butikker til netbutikkerne.
I den senere tid ses der dog tendenser til at de fysiske butikker i større grad, har fået øjnene op for det massive kundetab, og de tilbyder derfor også at sælge varen til den bedste pris der måtte være at finde på nettet. Det er et vigtig skridt for overlevelsen af de fysiske butikker, at de på den måde indser at der er en kamp der skal spilles.
Hos Dressyou.dk ser man en stadigvæk stigende trafik fra sammenligningssiderne, men også google har meldt sig på banen med deres shopping, hvor stort set alle butikker har set sig nødsaget til at betale mastodonten for trafikken og kunderne de sender over i netbutikkerne.
Den store prissammenligningskrig er dog ikke kun på fysiske varer, men den ses også i større omfang på abonnementer og services. Flere kender med garanti Momondo, som sammenligner fly- og rejsepriser. En anden tendens der i øjeblikket ses vinde frem, er sammenligning af priser på a-kasser.
En stor årsag til den store prissammenligning skyldes, at der for nogen år tilbage var en massiv medie dækning af unge iværksættere der vandt frem med webshops. Det har sat håb i mange mennesker, og søsat et hav af webshops, udover at det giver god grobund for prissammenligning, så giver det også massiv konkurrence til de mange og små webshops.
Konkurrencen er både sund for priserne, men også en nødvendighed for at holde netbutikkerne skarpe på den gode service. Overordnet set, er det dog ikke længere godt nok kun at være skarp på varens pris, men også fragtpriserne skal være gode – undersøgelser viser, at kunderne helst ser at fragten er gratis, for det får dem til at føle at de får en god service hér, frem for et sted uden gratis levering.
Retur-mulighederne spiller også en afgørende rolle for mange. Der er store spillere på markedet for tøj og mode, som tilbyder at kunderne kan sende ordren retur uden omkostninger for kunden hvis de fortryder deres køb eller ønsker varen byttet. Den slags kræver kapital, og udkonkurrere nemt de små spillere som ikke har den slags kapital i ryggen.