Bolig Erhverv Nyheder Økonomi

Øget digitalisering kan gavne danske advokater – og forbrugere

Den danske advokatbranche er en af de mindst aktive brancher på nettet herhjemme. Imens e-handlen vinder større og større markedsandele over hele linjen i dansk erhvervsliv så går advokatvirksomhederne hvert år glip af millioner i ekstra indtægter på grund af den lave synlighed.

Stort uforløst potentiale i den danske advokatbranche

I 2014 omsatte den danske advokatbranche samlet set for 14 milliarder kroner. Her var det især de store virksomheder der trak det tungeste læs. De 5 største virksomheder stod alene for en andel af den samlede omsætning i branchen på hele 17%. Det er til trods for at langt størstedelen af de danske advokater og jurister ansat i de mindre advokatkontorer. Som en af de få brancher er advokatbranchen som helhed ikke hoppet med på den seneste digitaliseringsbølge. Dette gør at der fortsat er et stort uforløst vækstpotentiale i branchen ifølge flere ledende eksperter.

Højeste Adwords priser i USA for betales af advokatbureauer

I modsætning til herhjemme er advokatbranchen med helt fremme på den digitale dagorden i USA. Her er det blandt andet advokatfirmaer der bruger flest penge på betalt reklame på nettet. Således betaler nogle af de største amerikanske advokatfirmaer over 300 dollars hver gang nogen klikker sig ind på deres hjemmeside.

Selvom de danske advokatfirmaer ikke har samme størrelse som de amerikanske så kan en øget tilstedeværelse på nettet være med til at skabe mere aktivitet især for de mindre advokatbureauer udenfor København og Aarhus.

Større overblik og gennemsigtighed for kunderne

En af de få advokatkontorer der rent faktisk er hoppet med på den digitale vogn er Hvid Advokater i København. Her kan selskabet melde om stingende interesse og flere klienter kort tid efter at virksomheden begyndte at annoncere bredere på nettet.

Virksomheden peger selv på at de fleste kunder aldrig tidligere har været i kontakt med en advokat og internettets store anonymitet gør det lettere for kunderne at finde den relevante information de skal bruge, få besvaret grundlæggende spørgsmål, og derefter tage kontakt til virksomhederne. Derudover er gennemsigtigheden med til at aflive myten om at advokater altid er dyre at gå til for at bede om råd eller konsultation.

I et større perspektiv kan en øget digitalisering af den danske advokatbranche også skabe større gennemsigtighed og konkurrence i et marked, der indtil nu, har været svært tilgængelig for rigtig mange mennesker. Dette kan også på sigt være med til at holde liv i udkantsområderne så flere advokater ikke behøver at bosætte sig i de største byer såsom København, Aarhus og Aalborg.