Økonomi

Afgifterne og deres betydning for elbiler

Hvis man følger bare en smule med i sine erhvervsnyheder, så har man sikkert også opdaget, at der for nyligt at blevet indfaset en del afgifter på elbiler.

Dette skyldes, at de tidligere var fritaget fra den såkaldte registreringsafgift, hvor man betaler en ret stor sum til staten. Den valgte man at fjerne for elbiler, da man på den måde kunne støtte en branche i vækst og sørge for, at vi fik nogle mere miljørigtige biler på vejene, som kunne hjælpe Danmark med at være en af de førende nationer, når det gælder grøn energi. Den afgift har man dog valgt at indfase igen, da man simpelthen mente, at der ikke var råd til det længere.

Er elbilerne klar til afgifter?

Det store spørgsmål ligger så og ulmer: Er elbilerne overhovedet i stand til at fortsætte deres buldrende salg efter sådan et slag? Det er nemlig helt bestemt ikke gavnligt for salget af elbiler på den lange bane, da folk nu indser, at det faktisk er en del billigere at købe benzin eller diesel, hvorfor vi ikke får en grønnere nation.

Afgiften muliggjorde nemlig, at en elbil kunne sidestilles med benzin- og dieselbiler og man på den måde kunne vælge på lige fod. Det gjorde altså, at flere og flere begynder at køre i el og at infrastrukturen simpelthen vil blive forbedret i landet, da der er stor efterspørgsel på det. Alt dette er nu bremset.

Fremtidens transportmiddel

Når sådan en afgift sættes tilbage igen, så kan man hurtigt komme til at spekulere lidt på, hvad fremtidens køretøj egentlig er. Om 10-20 år, hvilke biler kører vi så rundt i? Det er nok ikke svært at forestille sig, at det er elbiler af en eller anden art, da det simpelthen er en af de reneste transportformer.